Bilişim Sistemleriyle İşlenen Dolandırıcılık Suçlarında Yeni Düzenleme Getirilmesi Önerimiz
Bilişim sistemleri suretiyle işlenen dolandırıcılık suçları gün geçtikçe evrilerek artmaktadır. Suç işleme şekli evrimleşen dosyalarda asıl failler gizlendiğinden büyük mağduriyetler yaşandığını tecrübe etmekteyiz. Ayrıca dosya sayılarındaki iş yükü ve çok cuzi miktarlar için yapılan hukuki masraflar, ağır ceza mahkemelerinde görülen bu dava türleri için harcanan mesaiyi de göz aldığımızda bu suçlar için yeni bir düzenleme getirilmesinin şart olduğunu düşünmekteyiz.
İnternet üzerinden 50 tllik bir alışveriş sonucu dolandırılmış bir mağdurun şikayeti sonrası başta hesap sahibi, hesap sahibinin verdiği isimler, yazışmalar, ifadeler, evrak yükü, avukatlık masrafları derken ağır ceza mahkemelerinde açılan davalar, heyetin görevlendirilmesi, bir günde 10 dosya duruşması yapılması gerekirken 30 dosyanın duruşması yapılması vs. vs. derken yargıya büyük bir iş kaybı yaratmaktadır. Sadece 50 tl için..
Suçlara iştirak eden kişilere baktığımızda kimisi 19 yaşında kimisi 20 yaşında öğrencilerin paraya ihtiyacı olduğu için banka hesaplarını başkalarına kullandırması ve sonunda ceza almasına kadar gittiğini görmekteyiz. Bir kişinin 30 tane davadan aldığı cezalar toplandığında cinayet dosyasında dahi olmayacak cezalar ile karşı karşı kalmasını maalesef tecrübe ediyoruz. Ancak bu durum suçta kullanıldığını bilmeyen bu yaştaki kişiler için kabul edilemez.
Mevcut sistemde daha önceki yazılarımızda da bahsetmiş olduğumuz gibi mağdura hiç sorumluluk yüklemeden yani “dikkat edilseydi somut olay olmazdı” diyebiliyorsak aslında takipsizlik kararı verilmesi gerektiğini düşünenlerdenim.
Bu yazıda yeni düzenleme ile ne yapabiliriz? sorusuna cevap arıyoruz. Kanun koyucu hukukçulardan oluşturacağı komisyon ile yeni düzenlemeler üzerine çalışarak bir çözüme ulaşacaktır. Ancak bizim şahsi düşüncemize göre öncelikle mağdura ” dikkat zorunluluğu” yükletilmesi gerekir.
TCK – 157 – Dolandırıcılık
Hileli davranışlarla bir kimseyi aldatıp, onun veya başkasının zararına olarak, kendisine veya başkasına bir yarar sağlayan kişiye bir yıldan beş yıla kadar hapis ve beşbin güne kadar adlî para cezası verilir.
kanun maddesinin içine “suçtan zarar gören veya mağdurun tüm dikkatine rağmen” şeklinde bir düzenleme getirilmesi gerekmektedir.
Yukarıdaki düzenleme önerisinin dışında ayrıca etkin pişmanlık hükümleri bakımından;
suça konu edilen anlaşmazlık tutarının her yıl belirlenen tüketici hakem heyetlerine başvuru sınırının parasal değerine kadar olan uyuşmazlıklarda zararın ödenmesiyle soruşturma aşamasında KYOK kararı verilir iken kovuşturma aşamasında ise 2/3 indirim yapılır.
şeklinde yeni bir düzenleme yapılması durumunda hem yargı yükü hemde mağdurlar bakımından önemli rol oynayacaktır.
Suçla mücadele için yapılan düzenlemenin zararı olur mu?
Suçla mücadele de suç failleri hali hazırda geri planda görünmeden başkaları üstünden suçları işlemektedir. Yeni yapılacak düzenleme ile hem kişiler internetten alışverişte daha dikkatli olacak hemde suçun mağduru olan kişiler zararlarına ulaşacak ayrıca hesabı kullanılmış kişilerde topluma tekrar geri kazanılmış olacaktır. Toplumsal barışa da hizmet edecek bu düzenleme karşısında hukukçulardan oluşan komisyon daha kapsamlı bir araştırma yapacaktır. Ancak yeni bir düzenlemenin zararının değil faydasının olacağı kanaatindeyiz.
İlgili Diğer Hukuki Makaleler :
- TCK 158/1-f Bilişim Sistemleri Dolandırıcılık ile TCK 158/1-g Basın Yoluyla Dolandırıcılık Farkı
- Dolandırıcılık Ve Nitelikli Dolandırıcılık Suçu
- Dolandırıldım Ne yapmalıyım ? Nereye Şikayet ?
- Bilişim Sistemleri Suretiyle Dolandırıcılık Suçunda Hesap Sahibinin Cezai Sorumluluğu
- Hırsızlık, Dolandırıcılık, Yağma TCK 168 Etkin Pişmanlık RızaSorunsalı
- Dolandırıcılık, Hırsızlık, Yağma Suçlarında Zararın Bir Kısmının Soruşturma Aşamasında Kalan Kısmının Kovuşturma Aşamasında Giderilmesi Halinde Etkin Pişmanlık İndirimi Nasıl Olmalıdır.